Stress is besmettelijk - Rust ook

Gepubliceerd op 19 september 2022 om 09:28

Stress en onrust in je gezin

Is het je weleens opgevallen dat je partner of kinderen onrustig worden als jij gestrest bent? Of misschien word jij wel onrustig van hun stress. 😉

Net op het moment dat je (te)veel aan je hoofd hebt of veel stress van je werk, beginnen je kinderen opeens ‘vervelend’ te doen, je partner maakt in jouw ogen vervelende opmerkingen of vraagt b.v. of je iets wilt doen. (het liefst gelijk) En dat komt dan helemaal niet uit omdat je zelf al (te)veel op je bordje hebt liggen. Je hebt op dat moment even geen behoefte aan de problemen van anderen; 

Je wilt rust.....

Ik heb ook nóóit rust...
Iedereen wil wat van me...
Hij/zij zuigt me helemaal leeg...

Zijn deze uitspraken herkenbaar voor je?

We denken vaak dat we onze stress of negatieve emoties kunnen verbloemen voor onze omgeving maar niets is minder waar. Je hoeft je niet te verbazen dat je omgeving onrustig wordt, aan je gaat trekken of je ‘leegzuigt’ want;

Je neemt stress onbewust over

Het zenuwstelsel van je omgeving reageert op dat van jou. De stressreactie die in jouw lichaam plaatsvindt, is voor hen voelbaar waardoor ze jouw onrust geheel onbewust over kunnen nemen. Zo versterken jullie de stress bij elkaar en voor je het weet zit je in een negatieve spiraal. En daar is niemand bij gebaat.

Geef je stress de ruimte

Stress hoort bij het leven en met een beetje stress is ook niets mis. Het is de manier waarop je met stress omgaat, die het verschil maakt. Veel mensen hebben geleerd dat ze geen fouten mogen maken en ook geen emoties mogen laten zien. Ook al ontken jij je eigen stress of als je het wilt verbergen, geven de stressreacties die in jouw lichaam plaatsvinden wel signalen af naar jouw omgeving.

Weet jij trouwens welke signalen je op zo’n moment onbewust geeft aan je omgeving? Vraag maar eens wat zij aan jou merken als jij je stress (onbewust) verbergt.

Als jij je eigen stressreactie tegenover jezelf en anderen ontkent, leer je hen hetzelfde te doen. Als dan b.v. jouw kind zelf stress ervaart en dit niet als zodanig herkent en dus ook niet weet hoe ermee om te gaan, kan het zich maar zo in buikpijn of boosheid manifesteren.

Een kind voelt stress haarfijn aan

Als kinderen merken dat er ‘iets’ is bij hun ouders en de ouders ontkennen dat, geef je een verkeerd signaal. Het kind voelt het vaak echt in zijn lijf maar leert op die manier die signalen verkeerd te interpreteren waardoor het weer onzeker wordt op het gebied van non-verbale communicatie. Dit is een onderwerp voor een andere keer maar houdt in gedachten dat je beter eerlijk kunt zeggen dat je moe, boos, gestrest, verdrietig of wat dan ook bent. En dat betekent nog niet dat ze inhoudelijk alles hoeven te weten.

Gelukkig werkt het andersom ook😊

Rust is ook besmettelijk

Je kent vast wel het voorbeeld van een gestreste moeder die haar baby die onbedaarlijk huilt niet stil kan krijgen. Als er een ander persoon binnenkomt die niet door de spanning van dat moment is bevangen en de baby vasthoudt, wordt de baby stil en de moeder wordt ook weer rustig. De stress van de moeder sloeg over op het kind en samen hielden ze de stress in stand. De rust van de andere persoon gaf zowel moeder als kind weer een gevoel van veiligheid.

Heb je geen invloed op de situatie? Zet je eigen rust in en help de ander

Je kunt je eigen ontspanning ook bewust inzetten voor de ander. Dit is ook heel belangrijk als je geen invloed op een situatie hebt en niets kunt doen. Door je eigen rust kan je de ander wel kalmeren waardoor het zenuwstelstel van die ander ook weer in de ontspannen modus kan komen.

Zo krijg je weer rust

Zit je vaak in de stressmodus en zou je veel meer rust willen ervaren? Zodat het voor jezelf én je omgeving weer gezellig wordt? De 1ste stap is dat je dan zorgt voor ‘basisrust in je hoofd’. 97 % van mijn cliënten ervaart dan direct rust. En daarmee kunnen ze anderen dus ook weer mee helpen😉

Wil je hier meer over weten? Stuur mij dan even een berichtje en dan kijk ik graag even met je mee hoe je weer rust en overzicht in je leven kunt krijgen.

Wat te doen bij een vol hoofd, piekeren en stress? Met deze 5 handige tips creëer je weer rust en ruimte in je hoofd en kan je meer ontspannen leven. Je kunt de praktische tips gelijk toepassen. Download mijn gratis E-Book en ga meteen aan de slag! 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.