Moet jij ook zoveel van jezelf? Zo stop je met 'moeten'.

Gepubliceerd op 7 juni 2022 om 13:13

Altijd maar 'moeten'

Kijk eens even naar je leven. Hoe denk je en hoe praat je de hele dag tegen jezelf? Zeg jij ook vaak; ik moet dit, ik moet nog dat en eigenlijk had ik dat ook nog moeten doen?

Je wilt lekker in de tuin gaan zitten, maar dan moet je wel eerst het onkruid waar je tegen aan zit te kijken weghalen. Of je wilt lekker op de bank gaan zitten maar als het stofzuigen nog niet klaar is kan je gewoon niet lekker zitten. Het moet éérst allemaal klaar zijn voordat je eindelijk rust en ontspanning van jezelf mag nemen.

Voor je het weet wordt dit een patroon en bestaat 80 % van wat je doet, uit dingen die ‘moeten’, nou eenmaal zo ‘horen’ en dingen die nog op je takenlijst staan. Want dat ‘moet’ eerst klaar zijn.

'Moeten' zorgt voor veel stress

Wist je dat alles wat begint met ‘ik moet’, je stress systeem activeert? Als je het signaal ‘het moet’ geeft, laat je in principe alles los om dat eerst te doen. Het ‘moeten’ heeft de hoogste prioriteit en is echt super belangrijk. Als je constant in het ‘moeten’ zit wordt je brein oververmoeid. Het ‘moet’ de hele dag de controle houden, plannen uitstippelen en er bovenop zitten. Want je moet, moet, moet….Je wordt soms helemaal gek van al dat ‘moeten’.

Doordat je brein oververmoeid wordt van al dat ‘moeten’ maakt het minder dopamine aan. Dopamine is een gelukshormoon wat er onder andere voor zorgt dat jij je goed en prettig voelt, het heeft  veel invloed op je emoties en ook op je concentratie en motivatie.


Dus als jouw brein moe is en je tóch van alles ‘moet’ en doet, belemmer je de aanmaak van Dopamine wat je juist nodig hebt om je goed te voelen…..Het tegenovergestelde gebeurd juist; je gaat stresshormonen aanmaken waardoor je je juist nog meer moe voelt omdat de energie op deze manier weglekt.

Tijd voor verandering, zo stop je met dat vervelende 'moeten'

Deze tip gaat je helpen om te stoppen met 'moeten'. Het toepassen kan een uitdaging zijn😉

Zeg niet meer ik moet    maar    ik wil of, ik mag, ik ga, ik doe

 

Als je denkt “ik wil stofzuigen” in plaats van ‘ik moet’, en het stemmetje in je hoofd zegt “nee, dat wil ik niet want ik heb al teveel gedaan en ik loop over” luister dan ook naar dat stemmetje en neem eerst rust. Want je zit dan op je grens of je bent er al over gegaan.

Als je vermoeid bent heb je moeite om het overzicht te houden en activeer je constant je stress systeem. Er worden dan weer stresshormonen aangemaakt waardoor je energie weglekt. ☹

Dopamine wordt onder andere aangemaakt door de dingen te doen waar je blij van wordt én wat je voldoening geeft. Hier krijg je dus weer energie van. 😊

Als je denkt:" ik wil stofzuigen want mijn huis is dan weer heerlijk fris en daarna ga ik op de bank zitten en lekker koffie drinken  geef je heel ander signaal; je brein gaat dan dopamine aanmaken waardoor jij je weer gelukkig en tevreden voelt.
Het ideale plaatje is dat de balans tussen inspanning en ontspanning 50/50 is. Daarom is het heel belangrijk om daarna te streven zodat er in je lichaam en je brein weer ruimte komt voor herstel.

Bijzonder dat één woordje zo’n verschil kan maken.

En als je dit vaker toepast zul je ook echt merken dat je beter kunt ontspannen met rommel om je heen, onkruid in de tuin of een to-do lijstje dat nog niet is afgewerkt. En dat komt dus echt doordat je jezelf niet hebt overvraagd met het ‘moeten’.
Je brein kan weer dopamine aanmaken en dat heb je weer nodig voor je inwendige motivatie. De kans is groot, dat je door de ontspanning en de vernieuwde motivatie er later voor kiest om iets nog af te maken of dat je het voor dat moment niet zo belangrijk meer vindt. Zoals je ziet doorbreek je op deze manier de vicieuze cirkel.

Handige oefening om te stoppen met 'moeten.

Deze oefening kan je helpen om meer te leven vanuit het willen en niet vanuit het moeten.
Pak een vel papier en maak 2 kolommen;
Kolom 1   Ik wil
Kolom 2   Ik moet

Je mag kolom 2 eerst invullen

ik moet het huis netjes hebben
Ik moet de tuin doen
ik moet een gezonde maaltijd op tafel zetten
ik moet naar die bijeenkomst
ik moet op bezoek bij…..

Daarna mag je deze dingen in kolom 1 opschrijven en het moeten vervangen voor willen/mogen enz. 

Merk je dat er dan een hele andere lading op komt te liggen? Wat wil je het liefst? En welke invloed heb je? Ga doen waar je op dat moment behoefte aan heb. Wil je even een dutje doen? Of een wandeling? Doe dat dan en geniet er ook van.

Vraag jezelf vanaf nu consequent af; wat wil ik, of waar heb ik behoefte aan in plaats van ik ‘moet’ en je zult merken dat dit je veel stress en frustratie bespaard en je ontspanning en energie gaat opleveren. Zo kom je vanuit de stressmodus in de ontspanningsmodus.

Ik wil stoppen met 'moeten' maar het lukt maar niet

Het kan zijn dat je merkt dat het erg moeilijk voor je is om te ontspannen en eens lekker te blijven zitten. Je wilt het graag maar je bent zo overstresst dat het gewoon niet lukt. Deze twee dingen kunnen je daarbij ondersteunen.

1) Een hoge dosering Magnesium.
Magnesium heeft een kalmerende werking en ontspant je spieren, bloedvaten en zelfs je hersenen. Daardoor kun je ook meer ontspannen slapen. Google kan je hier alles over vertellen 😉

 

2) Maak een ‘Uitknop’ voor je piekergedachten. Veel van mijn cliënten die de ‘Uitknop’ gebruiken, ervaren dat het dan veel makkelijker wordt om rust te nemen en te ontspannen. Je kunt er hier meer over lezen.


Veel succes ermee en als je benieuwd bent naar de oorzaak van het ‘moeten’ en ook dat stukje wilt aanpakken, help ik je graag. Stuur mij even een berichtje en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Wil jij 5 praktische tips voor rust in je hoofd waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Download hieronder mijn gratis e-book
👇🏻


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.