13 oorzaken van een vol, druk en chaotisch hoofd

Gepubliceerd op 13 januari 2020 om 12:10

Mijn hoofd zit vol.....  13 oorzaken van een vol hoofd

Een vol hoofd. Je hebt het gevoel dat je soms helemaal “gek” wordt van jezelf. Je gedachten gaan maar door en door,
je piekert veel en slaapt slecht. En je hoofd voelt zo vol dat er voor je gevoel niets meer bij kan.

In deze blog kijken we naar 13 oorzaken van een vol, druk en chaotisch hoofd. Zo op het eerste gezicht hele verschillende oorzaken maar uiteindelijk hebben ze allemaal met jouw informatieverwerking te maken.
Als jouw huidige manier van informatie verwerken en opslaan niet goed werkt, kun je heel gemakkelijk leren om dat op een  manier te doen die wel werkt voor je.

En wat vind je van een “UITKNOP” voor je piekergedachten. Even je hoofd op “uit of pauze” zetten. Rust in je hoofd…… Die “uitknop” kan je zelf in 60 minuten maken. 

Daar kom ik zo nog op terug, eerst kijken we naar een aantal oorzaken. De lijst is niet volledig dus voel je vrij om de lijst aan te vullen door een reactie onder deze blog te plaatsen.

  1) Je gedachten gaan met je op de loop

Ze blijven maar komen; Gedachten over je werk of school. Ze vliegen alle kanten op. De ene gedachte is nog niet weg, of de volgende gedachte staat voor de deur. Ze achtervolgen je en schreeuwen om aandacht als het je helemaal niet uitkomt, bijvoorbeeld als je lekker wilt gaan slapen.
En het zijn niet alleen piekergedachten of zorgen over jouw kinderen of ouders. Ook leuke gedachten of goede ideeën die je nog wilt uitvoeren. Gedachten misschien over jullie aanstaande huwelijk of over een verhuizing, verbouwing.
Maar ze blijven constant door je hoofd spelen. Wanneer stopt die eindeloze gedachtestroom nu eens?


 2) Ingrijpende veranderingen in je leven

Een andere baan of je baan verliezen, verhuizen, studie, het aangaan van een relatie of het verbreken daarvan, gezinsuitbreiding, financiële zorgen. Al die veranderingen kunnen er voor zorgen dat jouw hoofd helemaal vol zit.
Het kunnen ook mooie dingen zijn zoals de geboorte van een kindje. Maar je hebt ontzettend veel (nieuwe) informatie te verwerken en verantwoording gekregen. Je leven staat op zijn kop en alles moet letterlijk een plek krijgen.
Fijn als je dan je hoofd even op “uit of pauze” kunt zetten.

3) Je neemt te weinig rust

Na hard werken moet je “hard uitrusten”. Veel mensen hebben moeite om rust en ontspanning te nemen. Dat wordt soms pas ingepland als je tijd (over) hebt, als je klaar bent of als je klachten krijgt....
Je luistert daardoor niet genoeg naar jouw eigen behoeften en je vindt het vaak belangrijker dat alles om je heen op rolletjes loopt. Je vergeet jezelf en jouw hoofd loopt helemaal vol met malende gedachten.
En dat gaat maar door, 24/7.

 

4) Mantelzorg

Als je de zorg hebt voor iemand die van jou afhankelijk is kan dat een grote druk op je leggen. En zeker als de zorgvraag steeds groter wordt kan het je hele leven gaan beheersen. De vermoeidheid neemt toe. Maar ja, het moet gebeuren, het kan niet anders. Het gevolg is dat jouw hoofd helemaal over loopt. Daardoor kan je niet meer goed nadenken.

En als er meerdere mensen (familieleden) bij betrokken zijn, die ook overbelast raken kunnen er gemakkelijk irritaties ontstaan. Frustraties stapelen maar op en je hebt totaal geen overzicht meer.
Er is een gezegde dat aangeeft dat 1 vader beter 10 kinderen kan grootbrengen dan dat 10 kinderen hun vader verzorgen.....
Hoe fijn is het als je dan je piekergedachten en zorgen even op "uit" kunt zetten zodat je verder kunt gaan met hetgeen er echt toe doet. En die "UITKNOP" kan jij zelf maken.

5) Je wordt overspoeld met informatie

Via Social Media, radio, TV en ga zo maar door. En de hoeveelheid informatie neemt steeds maar toe. Door de ontwikkelingen in de informatietechnologie kan je steeds makkelijker en sneller toegang tot deze informatie krijgen. We appen terwijl we tv kijken, versturen mailtjes tijdens vergaderingen en checken tussen alle bedrijven door ook nog even Facebook. We gaan maar door.
En dat heeft invloed op ons brein. Veel mensen denken dat ze dit kunnen maar dat is een illusie. Ons brein is daar simpelweg niet toe in staat. We verliezen tijd en informatie bij dit switchen en het kost ons veel meer energie.

6) Negatieve emoties en gedachten 

Iedereen maakt fijne dingen mee in het leven maar je kunt ook voor moeilijke situaties komen te staan. Of dat jou iets ergs overkomt zoals een ernstige ziekte, een ongeval met blijvend letsel, zinloos geweld, pesterijen, verkrachting of er word je onrecht aangedaan. Niets is meer vanzelfsprekend en je gedachten blijven maar in een cirkeltje ronddraaien. Je wordt overmand door angst, verdriet, boosheid, teleurstelling, depressie, minderwaardige of kritische gedachten over jezelf. Je bent er de hele dag mee bezig,  en het overheerst je helemaal. Je wordt er doodmoe van.

En ja, emoties moeten verwerkt worden, daar moet ook echt de tijd voor genomen worden. Maar hoe fijn zou het zijn als jij de gedachten in je volle drukke hoofd even op pauze kunt zetten zodat jij je kunt richten op wat echt moet gebeuren. 

7) Je wilt te veel doen in te weinig tijd

Je wilt te veel doen en je loopt ook constant met zo’n gevoel van “ik weet dat ik nog iets moet doen maar even niet wat". Dat geeft veel onrust. Om alles goed te kunnen doen heb je tijd nodig. Je hebt niet te weinig tijd, 24 uur per dag net als ieder ander. Je hebt teveel dingen die je wilt doen of je aandacht vragen. Nog harder en sneller werken is de oplossing niet.
Je zult moeten kiezen wat echt belangrijk voor je is en prioriteiten stellen.

8) Je “moet” zoveel van jezelf

Naast de dingen die je wilt doen "moet" je ook nog van alles doen. Van jezelf
Het huis moet op orde zijn, de was draait maar door en het eten moet op tafel. Je moet van jezelf ook twee keer in de week sporten. Verder moet je je moeder of schoonmoeder weer eens bellen. Daarnaast moet je jouw administratie echt gaan doen. Oh, en je hebt ook nog een stapel boeken en tijdschriften die je écht eens moet gaan lezen. Maar omdat je hoofd zo vol zit met alle dingen die je nog moet doen vergeet je de helft. Bijvoorbeeld om je afspraken in je agenda te zetten. Je wordt gefrustreerd en je hoofd loopt vol.

9) Je kunt geen nee zeggen

Je vindt het ontzettend moeilijk om nee te zeggen. Je bent bang dat de ander boos wordt en daardoor houd je te veel rekening met de ander en te weinig met jezelf. Het gevoel dat jij voor anderen moet zorgen overheerst. Of je bent bang dat de ander negatief over jou gaat denken. Hoe dan ook, je gaat over je eigen grenzen heen.
Het blijft maar door je hoofd gaan dat jij verantwoordelijk voor de ander bent en je komt niet tot rust. Je hoofd loopt vol.

10) Je bent erg prikkelgevoelig

Het is alsof het “filter” in de informatieverwerking ontbreekt. Alles komt even hard binnen, en er ontgaat je niets. Dat kan je soms even teveel worden. En ben jij een HSP-er dan voel je vaak ook nog de emoties en stemmingen van andere mensen haarfijn aan. Je leeft intensief, krijgt veel informatie tot in de kleinste details binnen en je hoofd loopt snel over.

11) Multitasken, Je brein trekt het niet

We denken dat we alles even goed doen als we multitasken, maar in de praktijk doen we alles maar half. Lopen en praten tegelijkertijd gaat nog wel goed, maar de concentratie in de auto wordt al minder als we rijden en bellen tegelijkertijd. Je hersens concentreren zich op één ding, de andere activiteiten worden slechter uitgevoerd. Je hersens blijven ‘zappen’ tussen de verschillende taken. Je wordt er onrustig en gestrest van en je hoofd loopt vol.

12) Je bent een beelddenker

Je “denkt” in beelden, plaatjes en filmpjes. Zo’n plaatjeshoofd loopt snel over. En dan wordt het een grote chaos. Hoe fijn is het als je dan alle plaatjes een eigen plek geeft zodat er weer rust en overzicht in je hoofd ontstaat.

13) Chaos in je huis

Een vol chaotisch hoofd en chaos in je huis zijn vaak met elkaar verbonden. Teveel spullen of een rommelig huis zorgt ervoor dat je hersenenen “overbelast” zijn. Ze worden constant geprikkeld door alles wat je ziet en eraan herinnerd dat je moet gaan opruimen. En je hebt geen overzicht meer. Je hebt behoefte aan rust maar dat lukt in deze chaos niet. Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimde geest.

 

Jouw informatieverwerking

Zoals je hebt gelezen zijn dit 13 heel verschillende oorzaken. En eigenlijk ook weer niet. Deze problemen hebben allemaal met jouw informatieverwerking te maken. Alle informatie van wat je ziet, hoort, ruikt, proeft en denkt verwerk je onbewust en op jouw eigen manier. Dat is jouw interne strategie van informatieverwerking. Niemand heeft je ooit verteld hoe je dat moet doen. Als jouw manier niet handig is, of niet goed werkt, kunnen er dus problemen ontstaan.

Een vol en druk hoofd is een kenmerk van een niet goed werkende strategie. Al jouw piekergedachten, alles wat je nog 'moet' doen, jouw zorgen of angsten maar ook de leuke dingen die je nog wilt gaan doen, alles waar je constant mee bezig blijft, dat is allemaal informatie die niet op de juiste plek staat.

Je kunt je drukke hoofd wel vergelijken met een oude computer. De harde schijf is ongeorganiseerd en overvol.
De computer doet er heel lang over om alle informatie terug te vinden en is erg traag. Een computer zou je dan opschonen en defragmenteren. En dat is precies waar jouw hoofd ook aan toe is!

Met de "UITKNOP" krijg jij in 60 minuten rust in jouw volle hoofd.

Je kunt alle informatie in jouw hoofd ordenen. Je ruimt de informatie als het ware op en geeft het een eigen plek.
Dat kan je al in 60 minuten leren en is de knop eenmaal geïnstalleerd (deze mooie techniek dus aangeleerd)
kun je de rest van je leven je hoofd even op "uit" zetten wanneer jij dat wilt. Altijd en overal.

Wil je hier meer over weten of vandaag nog beginnen?
Klik dan hier voor meer informatie of download het gratis E-book “ontdek in 3 simpele stappen de “uitknop” voor je piekergedachten.
Ik help je graag!

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.